close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

קבלת החלטות ללא החרדה

יואב אריה לויכ אדר א, תשעט25/02/2019

בחירות 2019 – 3 השלבים לקבלת החלטות גורליות עם 80% פחות חרדה

תגיות:
ביבי או טיבי?
הבחירות הארציות בפתח, כל הארץ סוערת, העיתונים מפרשים את פירושיהם, בשולחן השבת, ובבתי הקפה כולם מדברים, מפרשנים, מתלוננים על המצב, אדישים, אופטימיים או מיואשים. מסתבר שלכולנו יש נטיה לעיסוק מרובה, בדברים שאין לנו כמעט אפשרות להשפיע על תוצאותיהם. במקרה של הבחירות, עבור רוב האזרחים, מה שבאפשרותם לעשות הוא לבחור את הפתק אותו יבחרו לשים בקלפי. מעבר לכך, העיסוק האינטנסיבי בנושא זה, עשוי להיות בזבוז אנרגיה, זמן ולהביא גם לתחושות קשות של בלבול, צער, ייאוש וכאב.

בדרך כלל לא יגרם מכך נזק רב, אך מה יקרה לנו כאשר
אנו עומדים בפני החלטות גורליות או מלחיצות? כמו בחירה בתחום לימודים, החלטה על עזיבה של מקום עבודה, החלטות לגבי בני זוגנו או ילדינו? עשויים אף להיות מצבים קשים בהם החלטה מסויימת עשויה להכריע בין חיים למוות, כמו החלטה על דרך הטיפול במחלה קשה, או כיצד לנהוג אם הסתבכם למשל עם השוק השחור? במצבים האלו רוב בני האדם, נוטים להראות סימפטומים של לחץ וחרדה, דפיקות לב מואצות, הליכה הלוך ושוב, מחשבות קבועות שחוזרות ונשנות. הפרעת חרדה היא אחת מהנפוצות ביותר כיום, ורבים מגיעים אלי לקליניקה כשהם סובלים מהתקפי חרדה ברמות שונות, בין השאר בעקבות הקושי לבחור בין מגוון האפשרויות העומדות כיום בפני כל אחד.
ובחרת בחיים
על פי התורה, האדם נברא בשביל הבחירה החופשית. אך בחירה היא לא תמיד פשוטה. חיילים רבים אומרים לי כי בצבא היה הרבה יותר קל, כאשר הכל קבוע בשבילם, הם ידעו בדיוק מה עליהם בכל רגע, כאשר הדברים נקבעו על ידי מפקדיהם. כאשר הם משתחררים מהצבא, הם מגיעים ל- "ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות", ולעיתים קרובות מרגישים אבודים. גם אסירים שמשוחררים מבתי הכלא לאחר שנים רבות, מתקשים למצוא את עצמם, לאחר שנים כה רבות בהם הם היו במסגרת סגורה, בהם נדרשות מהן אפס החלטות, ונראה גם מצבים בהם הם מסרבים להשתחרר.
אני רוצה להציג לכם כאן 3 שלבים בקבלת החלטות שתסייע לכל אחד החל ממנכ"ל ואיש צבא עד אזרח מן המניין, שצריך להחליט מה לקנות בחנות המכולת. מנסיוני עבודה על פי המודל הזה – עשויה להפחית חרדה ב- 80%!

3 שלבים בקבלת החלטות
1. קבלה של הגרוע מכל – החשש מפני הנורא מכל, הוא בדרך כלל גורם החרדה הנסתר. מה הגרוע מכל שאנו חוששים ממנו? שנפסיד כסף? שלא יהיה לנו איפה לגור? שמערכות יחסים חשובות לנו יפגעו? שנפוטר מעבודתנו? קבלה של המצב הבלתי נמנע, או התרחיש הגרוע ביותר, עשויה להפחית חרדה. נוכל לומר לעצמנו, אפילו אם יקרה הגרוע מכל אוכל להתמודד, או להתחיל מחדש. מסופר על איש עסקים שחלה מרוב טרדה על נכסיו, כאשר הוא הבין שהוא הולך למות, בפעם הראשונה בחייו הוא הרפה וישן שנת ישרים. הוא שמח כל כך שסוף סוף הוא מת, וכשהתעורר חשב שהגיע לעולם הבא. כשהתעורר הוא גילה שפשוט סוף סוף קיבל את מצבו. הוא קם והתחיל לחיות מחדש.

2. זיהוי נקודת הבחירה שלנו – "כל מצב מורכב צריך להפוך אותו למצב פשוט" – כך נהג לומר הפסיכיאטר הקנדי הנודע ד"ר יוסף שטלצר, שליווה אותי בעמותה שעבדתי בה. ד"ר שטלצר היה מגיע מקנדה לייעץ לנו ולבקר את נכדיו. זו אמנם נסיעה ארוכה, אך בהחלט החלטה שהוא קיבל בלב שלם. על אף שיכולים להיות בחיים מצבים מאוד מורכבים, בסופו של דבר כל מצב מתנקז לנקודה אחת של בחירה. בדרך כלל יהיו 2-3 אפשרויות מרכזיות שנוכל לבחור מתוכן כיצד לנהוג. נוכל לשבת בנחת עד כמה שאפשר, לכתוב את האפשרויות העומדות בפנינו, והשיקולים העומדים לטובת כל החלטה. העיקר כאן – הוא הבנה שמתוך המצב המורכב העומד בפנינו, שייתכן ולא רצינו בו ולא בחרנו בו, עומדת בפנינו בחירה בין א' או ב' – וזו נקודת הבחירה לה אנו נדרשים בשלב זה בחיינו.

3. קבלת החלטה – "אין לדיין אלא מה שעיניו רואות". בשלב זה עלינו לקבל החלטה אמיצה, בידיעה שהחלטנו את הטוב ביותר האפשרי עבורנו. עלינו לאסוף כמה שיותר מידע על כל אחת מהאפשרויות, ואז לבחור את הטובה ביותר, או לפעמים את "הרע במיעוטו". במקרים מסויימים מוטב באמת שלא לעשות כלום, ובעיות רבות יפתרו מאליהן, ללא מאמץ. אין החלטה שהיא מושלמת – וכידוע: החלטות טובות נובעות מניסיון, וניסיון נובע מהחלטות גרועות. מוכנותו של אדם לקבל כמה שיותר החלטות, היא שתסייע לו להתקדם כמה שיותר בחיים, מתוך תקווה שכמה שיותר מהן יהיו החלטות טובות. מצד שני: "אין שמחה – כהתרת הספקות" - מרגע שבחרנו והחלטנו, נניח למאבק ולמאמץ ונמשיך בחיינו בידיעה שעשינו את הטוב ביותר שיכולנו, בהתחשב במידע, בזמן שהיה לנו, ובכוחות שהיו לנו להתמודד בשלב זה. מכך מאילך נתחזק באמונה – שיהיה לטובה!

מלחץ וחרדה לאחריות ולמידה
ברעיון של זיהוי נקודת הבחירה שלנו, חבויות 2 נקודות סותרות: יש לנו באמת מעט אפשרויות שאנחנו יכולים לבחור בהם, ומאידך – האפשרויות האלו – הן באמת נקודות הבחירה שלנו, ושם ביכולתנו באמת להשפיע.
אכן - "גם לא להחליט, זו החלטה" – היה תמיד נוהג לומר לנו הפסיכולוג הירושלמי פרופ' אלחנן מאיר ז"ל. המתמטיקאי הנודע ברטרנד ראסל היה נוהג לומר: ש- "אין דבר מעייף יותר מאי-החלטה". ספק כידוע בגימטריא זה עמלק – והיכולת לדעת ולהכריע מורה על גדלותו של אדם: "תלמיד חכם שאין בו דעה – נבלה טובה הימנו".
בשבוע שעבר, פגשתי מטופל ואמרתי לו, למה אתה כל כך דואג? הרי רוב הדברים שדאגת בגללם כבר נפתרו! הוא חשב לרגע ואמר, נכון! חשבתי שאחלה במחלה מסוימת, שנה שעברה ולא חליתי, דאגתי שלא אעבור את הבגרויות – ובסוף עברתי, חשבתי שלא אצליח למצוא ישיבה שמתאימה לי ובסוף מצאתי! יש לי מטופל אחר שתמיד חוזר ואומר לי: "למדתי ממך שלא משנה מה אבחר, הכל יהיה לטובה, וגם אם הדברים ישתבשו, זה יהיה בסופו של דבר לטובה אם אלמד מזה!". עבור אלו שמצליחים להיות בתהליך מתמיד של אחריות, בחירה ולמידה – החיים מעניינים ומצמיחים.

בעניין זה - נוכל לסיים בדברי מחבר הספר "האלכימאי": "החלטה היא רק ההתחלה. כשמישהו מקבל החלטה, הוא בעצם קופץ לתוך זרם חזק שיישא אותו למקומות שכלל לא חלם עליהם בשעה שהחליט". נאחל לכולנו בחירות מוצלחות בקלפי ובחיים!

יואב אריה לוי, הוא פסיכותרפיסט, מומחה בטיפול לציבור הדתי, בירושלים ובסקייפ.
https://www.yoavarielevy.co.il/


הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה